۱۳۸۷ مرداد ۲۶, شنبه

رقومی گر(Digitizer)



رقومی گر یا دیجیتایزر که خطوط تصویر پیوسته را به کدهای دیجیتالی تبدیل می کند و به منظور رقومی سازی نقشه ها بکار می رود ، از جمله سخت افزارهای مورد نیاز یک پایگاه داده های جغرافیایی می باشد.
دیجیتایزر یک سطح مستطیلی دارد که با اجزای الکترونیکی پوشیده شده است و پس از قرار دادن نقشه روی آن ، می توان نقاط مختلف نقشه را نشانه گذاری و نقشه را وارد رایانه کرد.
اجزای دیجیتایزر (میز دیجیتایز) : صفحه یا سطح دیجیتایزر ، سیستم اتصال به رایانه ، ماوس دستی ، خط فرمان ورود اطلاعات و توصیفات به سیستم.
شكل زیر دستگاه رقومی گر را نشان مي دهد.




رقومی سازی (Digitizing) : دیجیتایزینگ یا رقومی سازی ، تکنیک تبدیل نقشه های سنتی یا کاغذی و یا سایر مدارک گرافیکی به داده های رقومی سازگار با فرمت برداری (vector) را گویند. شكل زیر عمل رقومی سازی نقشه را نشان می دهد.
با توجه به اینکه کلیه دستگاههای جانبی کامپیوتر ابتدا باید توسط نرم افزار مربوطه نصب و راه اندازی شوند که به این عمل نصب درایور (Driver Installation) می کویند ، قبل از هر عملی درایور مربوط به دستگاه رقومی گر نیز باید نصب و راه اندازی شود. لازم به ذکر است که CD مربوطه توسط کارخانه سازنده بهمراه دستگاه تحول و توسط شرکت پشتیبانی کننده قابل نصب می باشد. در صورت مفقود شدن CD می توان از طریق اینترنت از سایت مربوطه نرم افزار نصب را دریافت نمود.
عمل رقومی سازی نقشه ها را می توان بتوسط نرم افزارهای مختلفی از جمله MicroStation , Auotocad , ArcView و ArcGIS انجام داد. قبل از شروع عمل رقومی سازی با هر نرم افزاری باید تنظیمات مربوط به لوح دستگاه توسط دگمه های مربوطه که معمولاٌ در سمت چپ پائین لوح قرار دارند ، طبق راهنمای دفترجه یا CD مربوطه انجام و سپس ضمن چسباندن و ثابت کردن نقشه کاغذی روی لوح ، نسبت به تعریف و ورود مختصات چهار گوشه نقشه در سیستم تصویر مورد نظر اقدام نمود. این عمل از طریق منوهای مربوطه نرم افزارهای رقومی سازی که به تعدادی از آنها اشاره شد ، انجام می گیرد.



در ادامه ضمن انتخاب نوع عوارضی که می خواهیم رقومی کنیم (خطی ، نقطه ای یا سطحی) عمل رقومی سازی را به توسط موس دستگاه رقومی گر با دقت با حرکت دادن و کلیک کردن روی عوارض ادامه می دهیم.کار با دستگاه دیجیتایزر بسیار سخت بوده و دقت بسیار بالایی در هنگام رقومی سازی نقشه ها می طلبد. به همین دلیل امروزه با عرضه جاروبگرهای A0 (Scanner) راحترین شیوه به جهت رقومی سازی نقشه ها وکتورایز کردن (Vectorization) نقشه های اسکن شده می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

اردبیل - خیابان معلم

اردبیل - خیابان معلم